Khamis, 11 Disember 2014

Insan itu Hamba-Mu




Nada dering telefon bimbitnya sungguh kuat.

Hampir semua orang dalam perpustakaan melihat ke arah telefon yang di charge di satu sudut.
Ada yang mencebik, ada yang merungut-rungut, ada yang marah-marah.
Memang, tiada siapa yang suka bunyi bising ketika dalam perpustakaan.
“Ish, hampir setengah jam ini, tak kan tiada tuan datang untuk tutup! “ Hati saya terusik sebab tak boleh fokus.
Jika diikutkan hati, mahu sahaja saya bangun dan tutup. Tapi bila fikir balik, erm.. tak jadi lah. Malu pula di tengah-tengah hot-spot –
Oleh itu, bersabar lah.
…………..
Tiba-tiba, bangkit seorang Pakcik ( kira-kira umur 60-an ) berselisih di tepi bucu meja saya,
Dengan bantuan tongkat, beliau perlahan-lahan ke arah telefon yang sedang ‘di-mark” oleh semua orang disitu. Dia ambil dan off bunyi telefon dan terus masukkan ke dalam poket baju melayunya.
Oh.. ( Sayu.. Rupanya Pakcik itu baru perasaan bunyi telefon dia – Mungkin juga beliau ada masalah pendengaran. )
 Semua mata-mata berpandangan sama sendiri.
Speachless.



Kejadian itu berlaku dua bulan lepas, Namun, hingga kini saya belum lagi ada kekuatan nak bersapa dengannya , biarpun setiap hari saya akan perhatikan beliau ketika dalam perpustakaan.
Hari ini, Pakcik itu datang lagi, kali ini mejanya betul-betul mengadap saya.  Bersama-sama nya dibawa beg kain sandang tepi bahu, lalu dikeluarkan Charger Laptop yang dibungkus dengan Plastik, dan laptop yang berbalut dengan kotak.

Allahuu..:(
Ampunkan hamba, jika nikmat yang Engkau berikan ini semakin membuatkan hamba alpa.
Terima Kasih Allah, berikan saya lihat sebuah kehidupan  yang terus dariMu.
Doa saya.. Semoga Pakcik ini Bergraduan sama dengan saya nanti. Insya-Allah. Ameen

Nota :  Ada banyak cara Allah mahu menegur kita. Salah satu adalah melalui insan-insan di sekeliling kita. Bukankah Indah Kalimah Tuhan-Mu ini

:: LEE TA’A RAFU ::


Tiada ulasan:

Catat Ulasan